Wat is de identiteit van Arnhem? Zijn we een modestad? Energiestad? Zijn de kernwaarden groen, creatief en vrij voor ons allemaal? Moeten we ons beter of anders profileren? Zijn we trots op Arnhem?
Een stad heeft 1000 gezichten. Toch helpt een gezamenlijk verhaal, zonder tekort te doen aan de diversiteit, ons allemaal
Wethouder Nermina Kundic
We gingen erover in gesprek met Robbert Nesselaar (directeur city marketing), Meike Verhagen (groene kerkdirecteur), Robin Atema (producent nacht van de mode Klarendal) en Dominique Vos (bedenker boek βSchapen heb je al genoegβ).
Wat maakt Arnhem zo mooi? βVeel sterke levendige wijken met een eigen karakter. Je kent de stad pas als je weet wat er is. Er gebeurt veel rondom kunst, mode, onderwijs, energie. Maar als je het niet weet zie je het niet!β We zouden strategischer kunnen nadenken over het we dingen etaleren. Met een serieuze programmering. Aldus Robin Atema.
Arnhem dus als een ruwe diamant. Als een stad met verborgen pareltjes. Maar Arnhem heeft ook rauwe randjes. Klagen en nuilen hoort bij de stad. Dominique Vos vind dat juist wat Arnhem zo mooi maakt. Arnhem is een prachtige stad vol met diversiteit en tegenstellingen. Dat rauwe moeten we omarmen. Het is wat hem geΓ―nspireerd heeft om het boek βSchapen heb je al genoegβ te maken. Een verzameling portretten van mensen in de stad. Een poging om de ware ziel van de Ernemmer te vangen.
Mooie en rauwe dingen. Wat is dan het βArnhemse verhaalβ? Waarom is marketing van je stad belangrijk? Dat vroegen we aan Robbert Nesselaar. βOmdat je wil bijdragen aan welzijn en welbevinden. Voor goed cultuuraanbod, economie, volle terrassen, heb je βklantenβ nodig. Marketing moet je gericht inzetten om doelgroepen te inspireren om een bepaalde reden voor Arnhem te kiezen. Niet meer beloven dan je waar kan maken. Verlaten teveel studenten Arnhem? Krijgen werkgevers te lastig werknemers? En is dat eigenlijk onterecht omdat de stad een onterecht negatief imago heeft? Hier ligt een rol voor marketing. Iedereen kan daar beter van worden.β
βDe kernwaarden groen, creatief en vrij zouden daarbij moeten helpen. Groene kerkdirecteur Meik Verhagen geeft dat in ieder geval houvast. Het geeft richting om te ondernemenβ. Wat is de grootste uitdaging om te ondernemen in Arnhem? βQua imago hangen we aan de groene parken. Maar de binnenstad is voor veel mensen niet aantrekkelijk. Dat is wel aan het veranderen. We hebben de beek teruggebracht. De kerk is uit de steigers. Maar het kan beter. Veel ondernemers hebben het zwaar.β
Moet Arnhem trotser zijn op haar stad? Al dat nuilen? Meike: Een hogere vorm van trots bestaat er misschien niet!
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!